Bel: 06 - 22 92 71 65 - Mail:


De Boodschap

Storytelling in optima forma!

Voor het helder formuleren, goed presenteren en goed laten ontvangen van uw verhaal.

Geloof je bepaalde delen uit het veranderverhaal zelf niet zo goed?

  • Vind je het moeilijk om geloofwaardig over te komen als je vertelt over de aanstaande veranderingen?
  • Vind je het lastig om het echte verhaal te vertellen?
  • Of krijg je feedback van de medewerkers dat ze weinig vertrouwen hebben in de komende verandering?
  • Hoe communiceer je dat het dit keer wel echt anders wordt?

Wat is er aan de hand?

Communicatie = verandering = communicatie. Deze wijze les leerde ik in een groot verandertraject waar veel aandacht was voor communicatie. Het meest essentiële ingrediënt van communicatie is geloofwaardigheid. Vaak zie ik veranderingen in de beginfase al ontsporen omdat de boodschap niet de werkelijke reden weergeeft. Medewerkers voelen dat direct en daarmee is het eerste zaadje van weerstand tegen verandering gezaaid. Elk communicatiemoment is belangrijk, want voor je het weet organiseer je frustratie van de organisatie zelf.

Het is onze jarenlange ervaring dat het vertellen van de boodschap het beste werkt als die geloofwaardig is en klopt met de beleving van de medewerkers. En dit geldt ook voor spannende verandertrajecten. Ook hier geldt het spreekwoord dat bange managers stinkende wonden maken. Prima Vista is gespecialiseerd in het begeleiden van dit soort spannende trajecten door in te spelen op de beleving van de medewerkers en het kunnen relativeren met humor.

De oplossing

Onze oplossing voor goede communicatie is door bijeenkomsten voor medewerkers en andere communicatiemomenten als MT gezamenlijk heel goed voor te bereiden!

In een drietal sessies maakt elke manager zijn eigen heldere, geloofwaardige verhaal van de komende verandering. Indien van toepassing maken we in de vierde sessie met het management het programma: hoe ziet de bijeenkomst eruit, zodat beleving en inhoud consistent met elkaar zijn. Prima Vista kan ook ondersteunen bij het begeleiden van de bijeenkomst.

Voor wie is het?

Managers die aan het begin van een verandering staan en nog niet goed de verandering kunnen overbrengen of merken dat eerdere communicatiepogingen de verandering nog niet tussen de oren heeft gebracht.

Wat levert het op?

U bent in staat om uw verhaal van de verandering helder te formuleren, authentiek te presenteren, en goed te laten landen bij de doelgroep. Hierdoor kunt u de beoogde verandering sneller implementeren met minder gedoe en weerstand.

U krijgt ook een goed programma voor de bijeenkomst waarop de verandering gecommuniceerd gaat worden.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

Hanno van der Steen leidt persoonlijk een viertal sessies met de betreffende managers. In de eerste twee sessie wordt achterhaald wat de ware boodschap van de verandering is. In de praktijk blijken we daarvoor vaak twee sessies nodig te hebben. Vaak denkt management de ware boodschap goed te kennen, maar blijkt bij doorvragen dat het verhaal dan nog aan alle kanten rammelt.

In de derde sessie gaan we aan de slag met de persoonlijk drijfveren van de managers en hoe we die kunnen verbinden aan het veranderverhaal. Ik geef ook coaching op de wijze van presenteren. We hanteren de lessen vanuit storytelling zodat de veranderverhalen maximaal effect genereren.

In de laatste sessie ligt de focus op het creëren  van de juiste omstandigheden om de boodschap te laten landen: b.v. in een heidag of bijeenkomst van het personeel.

Indien gewenst verdere ondersteuning plaatsvinden in het ontwerpen en begeleiden van het laten landen van de boodschap.
Wat kost het?

€ 2.500 – € 5.000

Bij de begeleiding van medewerkersbijeenkomsten € 7.500 –  € 10.000

Meer weten?

Vul onderstaand formulier in!

Behoefte aan verandering? Neem contact op!

Wij zijn trots om te mogen werken voor de volgende klanten:

Achmea
Rabobank
RIVM
ProRail