De Interactieve Voorstelling
Je kunt het pas creëren als je het voor je ziet.
- Krijgen uw medewerkers maar geen beeld van de verandering ondanks dat u het al tig keer hebt verteld?
- Is er een sfeer van ja-zeggen, maar niet echt tot implementatie komen?
- Voelt de communicatie en de verandering zwaar aan?
- Wilt u snel zicht hebben op waar de energie en de blokkades zitten?
Wat is er vaak aan de hand?
Uit onderzoek blijkt dat 70% van de verandertrajecten niet zo loopt als van te voren gedacht. Het is onze visie dat veranderingen alleen maar slagen als zowel de structuur als de emotie meegenomen worden. En die laatste wordt vaak niet gezien of genegeerd. Hoe spannender een traject, hoe meer de emotie “vergeten” wordt uit angst dat emotie de grote spelbreker zal zijn. Het is onze ervaring dat je juist de emotie moet opzoeken. Emotie is niet alleen de weerstand. Het is ook de ambitie en energie om iets voor elkaar te krijgen. Door de beleving van de verandering bij te onderzoeken, weet je waar je de verandering kan bijsturen.
De oplossing: de interactieve voorstelling
Hierbij wordt zowel de onder- als de bovenstroom onderzocht: Wat motiveert in de verandering? Wat houdt tegen?
Bekijk hier een snapshot van een interactieve muzikale voorstelling die we gespeeld hebben als afsluiting van een dag met alle medewerkers:
De Interactieve Voorstelling is een improvisatievoorstelling: een korte en energiek interventie waar de onderstroom van de verandering op interactieve wijze wordt onderzocht en teruggespeeld door twee acteurs en een pianist.
Doel van de improvisatievoorstelling is om mensen beeld te geven van de komende rol- of gedragsverandering en om de deelnemers te activeren in het nieuwe gedrag. Gedragsverandering draait om begrijpen, voelen en daadwerkelijk gaan doen. De voorstelling gaat voornamelijk om begrijpen en voelen en is een goede voorbereiding op het doen.
Onze stijl is laagdrempelig en oordeelloos, maar vaak wel confronterend voor leidinggevenden en medewerkers. Door de kracht van verbeelding ontstaat beweging. Want als je het niet voor je ziet, weet je ook niet waar je naar toe.
Voor wie is het?
Voor groepen die in verandering zijn. We werken voor kleine groepen (10 deelnemers) tot hele grote groepen (organisaties en afdelingen tot 300 deelnemers). Elke groepsgrootte heeft zijn eigen dynamiek. Klein is intiem en creeert veiligheid. Grote groepen krijgen een gemeenschappelijk beeld en geven een enorme energie-impuls aan de verandering.
De voorstelling is van grote waarde bij de kick-off of juist als afsluiting van het verandertraject. Wij treden ook regelmatig op op congressen en symposia als ludieke interventie met inhoud.
De Interactieve Voorstellingen gaan altijd over Houding en Gedrag. Een greep uit de thema’s waar we aan gewerkt hebben:
- Introductie van nieuwe rollen en functies,
- Het Nieuwe Werken,
- Stijlen van leren,
- Kleurdenken,
- Leiderschapsontwikkeling,
- Klantgericht werken,
- Ketendenken,
- Bij fusies en nieuwe samenwerkingsverbanden.
Wat levert het op?
De Voorstelling is ook een diagnosetool omdat die de onderstroom zichtbaar en voelbaar maakt. Dat helpt om kansen en risico’s boven water te halen. Hierdoor bent u in staat om sneller uw doelen te realiseren.
- Medewerkers hebben beeld gekregen over de komende gedrags- of rolverandering. Patronen zijn zichtbaar gemaakt.
- De Voorstelling creëert veiligheid voor de medewerkers door het benoemen van vaak lastige zaken die eigenlijk niet benoemd (mogen) worden.
- En de Voorstelling geeft energie en plezier in het verandertraject!
Hoe ziet het eruit?
Twee acteurs/moderators en een pianist spelen korte geïmproviseerde scènes rond de thema’s die aan de orde zijn en zijn de gespreksleiders tussen de scènes door. De aanwezige deelnemers bepalen de inhoud van deze scènes, direct (door suggesties in te brengen en te reageren) of als het te spannend is indirect (bijvoorbeeld door briefjes of het gebruik van metaforen). Suggesties over thema’s, leerpunten, zorgen, angsten en dilemma’s worden ter plekke verwerkt in een scène. Verbeelding staat hierbij centraal: helder maken wat de verwachtingen zijn door ze te delen en letterlijk uit te spelen.
Wat kost het?
€ 2.500
Meer weten?
Vul onderstaand formulier in!